چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: تصمیم احتمالی دیوان عالی آمریکا در مخالفت با دستور اجرایی «باراک اوباما» درباره مهاجران بدون مدرک و درخواست برای اخراج این افراد، نگرانی‌هایی را در میان پنج میلیون مهاجر در این کشور برانگیخته است.

آمریکا

به گزارش اسپوتنیك، دیوان عالی آمریكا دوشنبه 30 فروردين، جلسه‌ای برای بررسی پرونده مهاجران بدون مدرك كه چالشی را در ایالت تگزاس و 26 ایالت دیگر آمریكا علیه دستورهای اجرایی باراك اوباما درباره این گروه از مهاجران برانگیخته است، برگزار كرد.

دستور اجرایی كه 20 نوامبر 2014 (آذر 93) امضا شد، مهاجران بدون مدركی را كه والدین شهروندان آمریكایی محسوب می‌شوند یا زیر سن 16 سال به آمریكا سفر كرده‌اند و توانسته‌اند حق اقامت كسب كنند، از تهدید اخراج از آمریكا آسوده خاطر می‌كند و بصورت قانونی به آنها اجازه دریافت گواهینامه رانندگی و مجوز اشتغال می‌دهد.

اكنون مساله این است كه آیا رئیس جمهوری آمریكا در امضای چنین حكمی از اختیار خود عدول كرده است یا نه؟ ایالت‌های آمریكا مدعی‌اند كه چنین دستورهایی موقعیت جدید حقوقی به افراد اعطا می‌كند و ایالت‌ها را مجبور می كند هزینه اعطای چنین جایگاه حقوقی و نیز ارائه مزایا را بپردازند.

دولت آمریكا چنین استدلال می‌كند كه مهاجرانی كه مشمول چنین دستوری می‌شوند امتیازات حقوقی بیشتری را دریافت نمی‌كنند اما بر اساس تشخیص دستگاه اجرایی كشور، هدف اخراج نیستند زیرا اولویت پایین‌تری به شمار می‌آیند و آمریكا دارای منابع مالی كافی برای هدف قرار دادن جمعیت مهاجران بدون مدرك نیست.

دادگاه فدرال آمریكا نخست به نفع ایالت‌ها رای داد و دستورهای اجرایی اوباما را مغایر با قانون اساسی خواند. این پرونده در دادگاه استیناف حوزه پنجم كه از دادگاه‌های فدرال محسوب می‌شود رای نیاورد و دیوان عالی آمریكا اكنون آن را بررسی می‌كند.

 سه‌شنبه جلسه‌ای در این دادگاه به بررسی این موضوع پرداخت كه آیا حكم اجرایی اوباما 5 میلیون مهاجر بدون مدرك را از خطر اخراج شدن دور می‌كند یا نه؟

برخی منابع خبری اعلام كردند، كاخ سفید وعده داده در صورت حمایت دیوان عالی از این موضع دولت، بسرعت اجرای این برنامه را آغاز خواهد كرد به طوری كه ثبت نام از این گروه از مهاجران قبل از آغاز به كار رئیس جمهوری جدید آمریكا در ژانویه 2017 آغاز شود.

کد خبر 331301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha